Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Yponomeuta malinellus Zeller, 1838. Apelspinnmal. Kännetecken: Vingbredd 18-25 mm. Hjässan vit. Antenner ringade, något kortare än framvingelängden. Framvingarna vita med tre till fyra längsrader svarta prickar. Bakvingar gråbruna. Svår att genom utseendet skilja från Yponomeuta padelus och Yponomeuta cagnagelus. Levnadssätt: Fjärilen flyger på natten och kommer till ljus. Flygtid: Juli-augusti. Förekomst: Finns i hagmarker och trädgårdar där det växer äppelträd. Biologi: Honan lägger äggen på trädens yngre kvistar. Någon gång under hösten kläcks äggen men larverna kryper inte ut ur äggskalen utan övervintrar. När äppelbladen slår ut på våren lämnar larverna äggen och börjar konsumera bladen. När larverna är fullbildade förpuppar de sig tillsammans i vita, spolformiga kokonger. Näringsväxt: Malus, Crataegus. Utbredning: Förekommer tämligen allmänt från Skåne till Gästrikland samt mer sparsamt från Medelpad till Norrbotten. I övriga Norden finns den i Danmark, södra Norge och Finland.

Yponomeutidae Latest update: 20 juni 2023