Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Avenboksveckmal Parornix carpinella Avenboksveckmal Parornix carpinella Avenboksveckmal Parornix carpinella
Parornix carpinella (Frey, 1863). Avenboksveckmal. Kännetecken: Vingbredd 7-9 mm. Huvudhår ljusbruna, krage smutsvit. Antenner ringade, lika långa som framvingelängden. Framvingarna brungrå, diffust tecknade med gulvita fläckar. På bakkanten finns en otydlig ljus fläck. Vid vingspetsen en svart fläck. Bakvingar brungrå. Fjärilen är lik Parornix fagivora men är mindre samt har en svart fläck på labialpalperna. Bokveckmalen har helt vita labialpalper. Levnadssätt: Fjärilen flyger på natten och kommer till ljus. Flygtid: Två generationer maj-juni och augusti. Förekomst: Finns i skogar med avenbok. Biologi: Larven är vitaktig med brunt huvud och gör en undersidg mina, mot slutet i en omvikt bladkant. Förpuppning i en vit kokong i bladet. Näringsväxt: Carpinus betulus. Utbredning: Förekommer sällsynt i Skåne, Blekinge, Halland, Småland samt på Öland. I övriga Norden har den påträffats i Danmark men saknas i Norge och Finland.

Gracillariidae /en/svenska_fjarilar/parornix_carpinella.html