Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Frylhakmal Glyphipterix bergstraesserella Frylhakmal Glyphipterix bergstraesserella Frylhakmal Glyphipterix bergstraesserella
Glyphipterix bergstraesserella (Fabricius, 1781). Frylhakmal. Kännetecken: Vingbredd 9-15 mm. Huvud och mellankropp beigebruna. Antenner drygt hälften av framvingelängden. Framvingarna glänsande orangebruna. I framkanten med silverglänsande strimmor varav den innersta oftast bildar ett vinklat tvärband. I bakkanten vita fläckar. I mitten och mot vingspetsen silverglänsande punkter. Bakvingar gråbruna. Skiljer sig från Glyphipterix thrasonella genom bredare framvingar och avsaknaden av en tydlig svart fläck i vingspetsen. Levnadssätt: Fjärilen flyger såväl på natten som om dagen och kommer till ljus. Flygtid: Juni-juli. Förekomst: Finns i barrskogsmiljöer. Biologi: Larven lever inuti stjälken på Fryl, förpuppning i stammen. Näringsväxt: Luzula. Utbredning: Förekommer allmänt från Skåne till Lule lappmark. I övriga Norden har den tagits i Danmark, södra Norge och södra Finland.

Glyphipterigidae Latest update: 24 maj 2020