Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Dubbelsäckspinnare Diplodoma laichartingella Dubbelsäckspinnare Diplodoma laichartingella Dubbelsäckspinnare Diplodoma laichartingella Dubbelsäckspinnare Diplodoma laichartingella
Diplodoma laichartingella (Goeze, 1783). Dubbelsäckspinnare. Kännetecken: Vingbredd 10-15 mm. Huvudhår gulaktiga. Antenner cirka hälften av framvingelängden. Framvingarna mörkbruna med spridda, ljusgula fläckar. Bakvingar mörkt gråbruna. Honan har grågul analull. Levnadssätt: Fjärilen flyger på såväl dagen som natten och kommer till ljus. Flygtid: Juni-juli. Förekomst: Finns i de flesta miljöer. Biologi: Den säckbärande larven lever på lavar och mossor men även på döda insekter i spindelnät. Säckens längd 10-13 mm, klädd med diverse material såsom växtdelar, småsten, insektsrester m m. Den har en tvåårig utveckling. Värdväxter: Lavar, alger, mossor. Utbredning: Påträffas sällsynt i nästan hela landet. I övriga Norden finns den i Danmark, södra Norge och södra Finland.

Synonymer Tinea herminata Geoffroy, 1785, Lampronia marginepunctella Stephens, 1835