Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Macroglossum stellatarum (Linnaeus, 1758). Större dagsvärmare. Kännetecken: Vingbredd 42-54 mm. Huvud och thorax gråbrunt. Bakkroppen gråbrun, på bakre halvan med omväxlande svarta och gulvita sidor. Framvingarna mörkgrå med svarta tvärlinjer 0ch en liten svart fläck i diskfältet. Bakvingar rödgula med smalt, svart kantband och mörkgrå vingrot. Liknande arter: Går ej att förväxla med någon annan art. Levnadssätt: Fjärilen flyger främst på dagen. Flygtid: Från maj till oktober. Förekomst: Finns i trädgårdar och blomrika marker. Biologi: Fjärilen övervintrar som imago. Larven lever på måror i juni till augusti. Den är gråaktig till grön, med vita sidolinjer samt tätt vitprickig. Huvud grönaktigt. Analhorn blått med gul spets. Längd som fullvuxen 40-45 mm. Förpuppning i tunn spånad på marken. Näringsväxt: Galium. Utbredning: Större dagsvärmare är en migrerande art som varje år kommer in i vårt land och som hittills har tagits från Skåne till Lule lappmark, den kan ej övervintra. I övriga Norden finns den i Danmark, södra Norge och södra Finland.

Svenska fjärilar Latest update: 6 september 2022