Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Vitfläckig guldvinge Lycaena virgaureae Vitfläckig guldvinge Lycaena virgaureae Vitfläckig guldvinge Lycaena virgaureae Vitfläckig guldvinge Lycaena virgaureae Vitfläckig guldvinge Lycaena virgaureae
Lycaena virgaureae (Linnaeus, 1758). Vitfläckig guldvinge. Kännetecken: Vingbredd 26-32 mm. Framvingarnas översida hos hanen guldskimrande röda. Hos honan är översidan ljust gulröda med svarta fläckar i diskcellen samt en till två tvärband av svarta fläckar i utkanten. Bakvingarna är hos honan mörkbruna med en smal, gulröd bård i ytterkanten. Bakvingarnas undersidor är grågula med ett tvärband av vita fläckar. Levnadssätt: Fjärilen har en generation. Flygtid: Från slutet av juni till början av september. Förekomst: Finns främst i odlingslandskapet, i trädgårdar och liknande. Biologi: Äggen läggs utspridda på växtens stjälkar, bladskaft och blad. Larven är grön med en något mörkare rygglinje, puppan är gulaktigt benvit. Näringsväxt: Främst ängssyra Rumex. Utbredning: Förekommer allmänt från Skåne till Pite lappmark. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Lycaenidae Latest update: 5 april 2021