Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Asppuckelmal Leucoptera sinuella Asppuckelmal Leucoptera sinuella Asppuckelmal Leucoptera sinuella
Leucoptera sinuella Reutti, 1853. Asppuckelmal. Kännetecken: Vingbredd 5-7 mm. Huvud, vingtäckare och kropp glänsande sidenvita. Antenner något kortare än framvingelängden, de yttersta segmenten vita i övrigt mörkbruna. Framvingarna glänsande sidenvita. I framkanten av vingspetsen två ockragula, svartkantade band varav den innersta bildar ett snett tvärband. I vingspetsens bakhörn en blyglänsande, svartkantad fläck. I yttersta spetsen två svarta fransar. Bakvingar vita. Fjärilen liknar Leucoptera laburnella men den sistnämnda har tre svarta strålar som löper i yttersta vingspetsen. Levnadssätt: Fjärilen flyger på dagen och om natten och kommer till ljus. Flygtid: Juni-juli. Förekomst: Finns i asp- och poppelmiljöer. Biologi: Larven gör fläckminor i blad av asp och poppel, ofta flera i samma mina. Förpuppning i en vit kokong på ett blad eller i anslutning till näringsväxten. Näringsväxt: Populus. Utbredning: Är påträffad från Skåne till Åsele lappmark. I övriga Norden finns den i Danmark, södra Norge samt Finland.

Lyonetiidae Latest update: 14 januari 2020