Swedish Museum of

art
next species

Utbredning i Sverige

Käringtandpuckelmal Leucoptera lotella Käringtandpuckelmal Leucoptera lotella
Leucoptera lotella (Stainton, 1858). Käringtandpuckelmal. Kännetecken: Vingbredd 5-6 mm. Huvud, vingtäckare och kropp blyglänsande. Antenner något kortare än framvingelängden. Framvingarna glänsande blygrå. Utanför mitten ett vinklat, ockragult tvärband som är mörkkantat. I framkanten av vingspetsen tre vita fläckar. I vingspetsens bakkant en mörk fläck med en blyglänsande fläck i mitten samt i yttersta spetsen två svarta fransar. Bakvingar grå. Fjärilen liknar något Leucoptera lustratella men den sistnämnda saknar de mörka fransarna i vingspetsen. Levnadssätt: Fjärilen flyger på natten och kommer till ljus. Flygtid: Juni-augusti. Förekomst: Finns på såväl fuktiga som torra ängar där det växer käringtand. Biologi: Larven påträffas i augusti-september i en fläckmina på käringtand. Till skillnad från larver av dvärgmalar som lever på käringtand saknar minan en begynnelsegång. Förpuppning utanför minan. Näringsväxt: Lotus. Utbredning: Har hittills rapporterats av Uno Unger från Bua i Bohuslän. I övriga Norden finns den i Danmark men saknas i Norge och Finland.
Lyonetiidae /en/svenska_fjarilar/leucoptera_lotella.html