Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Vitfläckig praktmal Denisia albimaculea Vitfläckig praktmal Denisia albimaculea Vitfläckig praktmal Denisia albimaculea
Denisia albimaculea (Haworth, 1828). Vitfläckig praktmal. Kännetecken: Vingbredd 9-12 mm. Huvud gulaktigt , mellan- samt bakkropp mörkgrå. Antenner drygt tre fjärdedelar av framvingelängden, mörkbruna med vita ringar. Framvingar brunsvarta, med två gula tvärband, bredare mot bakkanten och det yttre kan ibland vara avbrutet på mitten. Mot spetsen två gula motfläckar. Bakvingar gråbruna. Arten liknar Denisia stroemella men skiljer sig genom att sistnämnda har metallblå punkter på framvingarna.Levnadssätt: Fjärilen kan under dagen ses sitta på grova trädstammar. Den flyger såväl på dagen som på natten och kommer till ljus. Flygtid: Juni-juli. Förekomst: Finns i lövskogsmiljöer, parker, alléer med grovstammiga träd. Biologi: Larven lever under bark. Näringsväxter: Ulmus, Hippocastanea, Larix. Utbredning: Förekommer sällsynt från Skåne till Uppland. I övriga Norden har den tagits i Danmark men saknas i Norge och Finland.

syn. Denisia augustella auct.

Svenska fjärilar Latest update: 10 juni 2022