Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Fältväddfjädermott Alucita grammodactyla Fältväddfjädermott Alucita grammodactyla Fältväddfjädermott Alucita grammodactyla
Alucita grammodactyla Zeller, 1841. Fältväddsfjädermott. Kännetecken: Vingbredd 12-17 mm. Huvud gulgrått, mellan- och bakkropp gulgrå. Palpändled kort, betydligt korttare än mittleden. Antenner drygt tre fjärdedelar av framvingelängden. Framvingar blekt gulgrå med två brungrå, breda tvärband. Bakvingar gulgrå med två tvärband. Arten liknar Alucita hexadactyla men skiljer sig genom att sistnämnda saknar tvärband på bakvingarna. Levnadssätt: Fjärilen flyger såväl på dagen som på natten och kommer till ljus. Flygtid: Från mitten av juni till början av september i två generationer. Förekomst: Finns på torrängar och alvarmark där det växer fältvädd. Biologi: Larven lever i stjälkgaller av fältvädd, förpuppning i gallen. Näringsväxt: Scabiosa columbaria. Utbredning: Förekommer sällsynt på Öland och Gotland. I övriga Norden har den tagits i Danmark, men saknas i Norge och Finland.
Svenska fjärilar http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/alucita_grammodactyla.html