Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Skarptecknat ugglemott Scoparia pyralella Skarptecknat ugglemott Scoparia pyralella Skarptecknat ugglemott Scoparia pyralella Skarptecknat ugglemott Scoparia pyralella
Scoparia pyralella (Denis & Schiffermüller, 1775). Skarptecknat ugglemott. Kännetecken: Vingbredd 16-22 mm. Huvud och mellankropp ljusgrå, bakkropp brungrå. Palper ljusgrå. Antenner gråmelerade. Framvingarna ljusgrå med tydlig njurfläck, ring och tappfläck med bruna fjäll. Vita tvärband där det yttersta når fram- och bakhörn. Bakvingar gråbruna i yttre delen i övrigt ljusgrå. Skiljer sig från Scoparia conicella genom att den sistnämnda har jämngrå bakvingar. Levnadssätt: Fjärilen flyger på natten och kommer till ljus. Flygtid: Juni augusti.Förekomst: Finns i öppna lövskogsmarker. Biologi: Larven är gråaktig med svarta vårtor, den har svart huvud och lever i växtrötter. Förpuppning i marken. Näringsväxt: Senecio m.fl.. Utbredning: Förekommer allmänt från Skåne till Norrbotten. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Synonym Scoparia arundinata Thunberg, 1792