Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Humlerotfjäril Hepialus humuli Humlerotfjäril Hepialus humuli Humlerotfjäril Hepialus humuli Humlerotfjäril Hepialus humuli Humlerotfjäril Hepialus humuli Humlerotfjäril Hepialus humuli
Hepialus humuli (Linnaeus, 1758). Humlerotfjäril. Kännetecken: Vingbredd hane 42-57 mm, hona 59-75 mm. Huvudhår ockragula. Antenner rödbruna hos hanen, gråbruna hos honan, cirka 4 mm långa. Såväl fram- som bakvingarna är hos hanen silvervita, hos honan ljust ockragula med blekröd teckning, dess bakvingar gråröda till grågula. Levnadssätt: Fjärilen flyger i skymningen efter solnedgången. Flygtid: Juni-juli. Förekomst: Ängs- och betesmarker. Biologi: Honan släpper äggen flygande och efter kläckning kryper larven ner i jorden där den spinner ett rör och lever sedan på rötter av diverse örter. Larven är ljusgul med ljusbrunt huvud, den har en tvåårig utveckling. Näringsväxt: Taraxacum, Daucus, Arctium, Lamium, Humulus, Beta, Brassica Rumex samt Solanum har uppgivits. Utbredning: Förekommer från Skåne till Pite lappmark. I övriga norden finns den i Danmark, mellersta Norge och södra Finland.

Hepialidae Latest update: 1 maj 2022