Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Gillmeria pallidactyla (Haworth, 1811). Röllikefjädermott . Kännetecken: Vingbredd 23-27 mm. Framvingarnas grundfärg blekgul, starkt överdragen med roströda fjäll så att grundfärgen endast är synlig på ett fåtal ställen. Bakvingar bruna. Arten skiljer sig från Gillmeria ochrodactyla, renfanefjädermott, genom bakskenbenen där den senare har skenbenen ljusare och endast mörkbruna från första sporrparet. Levnadssätt: Fjärilen flyger såväl på dagen som på natten och kommer till ljus. Flygtid: Juni-augusti. Förekomst: Finns i skogsmiljöer, på ängsmark, längs vägkanter och liknande där det växer röllika. Biologi: Larven lever från september till maj först på bladen senare i stjälken av röllika, förpuppning på undersidan av ett blad eller på stjälken. Näringsväxt: Achilea millefolium samt Achilea ptarmica. Utbredning: Förekommer allmänt i hela landet. I övriga Norden har den tagits i Danmark, Norge och Finland.

Svenska fjärilar Latest update: 2 september 2023