Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Vithövdad skräpmal Endrosis sarcitrella Vithövdad skräpmal Endrosis sarcitrella Vithövdad skräpmal Endrosis sarcitrella Vithövdad skräpmal Endrosis sarcitrella
(prep 10299)

Endrosis sarcitrella (Linnaeus, 1758). Vithövdad skräpmal. Kännetecken: Vingbredd 12-20 mm. Huvud vitt, mellankropp vit, bakkropp grå. Palper vita med svartvit ändled. Antenner drygt tre fjärdedelar av framvingelängden, mörkgrå med ljusa ringar. Framvingar grå mörkare längs kanterna. På framkanten en ljusgrå fläck före mitten samt en större utanför mitten. Ett antal svarta diskpunkter. Bakvingar gråaktiga. Levnadssätt: Fjärilen flyger såväl på dagen som på natten och kommer till ljus. Flygtid: Mars till november i flera generationer. Förekomst: Finns i de flesta miljöer även inomhus. Biologi: Larven är genomskinligt vit med brunt huvud och mörkbrun halssköld. Den lever på vegetabilier men även döda insekter, svamp, tyg, fågelbon, murket trä mm. och spinner ett vävrör som den bär med sig. Näringsväxter: Det mesta. Utbredning: Förekommer allmänt från Skåne till Norrbotten. I övriga Norden har den tagits i Danmark, Norge och Finland.

Svenska fjärilar Latest update: 15 januari 2020