Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Vit korgblomvecklare Cochylis posterana Vit korgblomvecklare Cochylis posterana Vit korgblomvecklare Cochylis posterana
Pontoturania posterana Zeller, 1847. Vit korgblomvecklare. Kännetecken: Vingbredd 10-16 mm. Huvud och mellankropp ljusa. Framvingarna smala, rent vita eller något dunklare av grått eller gult, vid basen med mörkbruna strimmor. Mittbandet mörkbrunt, brett avbrutet vid mitten av blekgult. I spetsen röda fläckar. Bakvingar gråaktiga. Liknande arter: Liknar Cochylis pallidana, men den sistnämnda saknar röda fläckar i framvingens spets. Levnadssätt: Fjärilen flyger på kvällen och kommer till ljus. Flygtid: I två generationer maj-juni och augusti. Förekomst: Finns på ängsmark och torra backar. Biologi: Larven är rödaktig med ockragult huvud och gul halsplåt. Den lever i juli och september i blomkorgarna på diverse växter. Förpuppning i en gles kokong på marken. Näringsväxter: Arctium, Carduus, Centaurea, Cirsium m.fl. Utbredning: Vit korgblomvecklare förekommer tämligen allmänt från Skåne till Södermanland. I övriga Norden finns den i Danmark, södra Finland men saknas i Norge.

Svenska fjärilar Latest update: 3 augusti 2022