Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Fläckstyltmal Caloptilia suberinella Fläckstyltmal Caloptilia suberinella Fläckstyltmal Caloptilia suberinella Fläckstyltmal Caloptilia suberinella
Caloptilia suberinella (Tengström, 1848). Fläckstyltmal. Kännetecken: Vingbredd 11-14 mm. Huvud brunaktigt. Antenner ringade i beige och svart, lika långa som framvingelängden. Framvingarna varierande brungula med mörka punkter och fläckar. Bakvingar brungrå. Skiljer sig från Caloptilia populetorum genom mörka tarser på mellan- och bakskenben samt i allmänhet en mörkare teckning. Levnadssätt: Fjärilen flyger på natten och kommer till ljus. Flygtid: Fjärilen kläcks i augusti och efter övervintring ses den i maj-juni. Förekomst: Finns i lövskogsmarker där det växer björk. Biologi: Larven är grönvit med gulbrunt huvud. Den minerar i bladets översida och gör fläckminor som oftast täcker bladet helt. Inför förpuppningen rullar den samman bladet till en strut och förpuppar sig i en kokong vid bladspetsen. Näringsväxt: Betula. Utbredning: Förekommer allmänt från Skåne till Torne lappmark. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Gracillariidae Latest update: 9 augusti 2020