Swedish Museum of

Nästa
art
next species

Utbredning i Sverige

Acanthopsyche atra (Linnaeus, 1767). Ljungsäckspinnare. Kännetecken: Vingbredd hos hanen 16-19 mm. Huvudhår svarta. Antenner kamtandade, kortare än hälften av framvingelängden. Framvingarna halvt genomskinliga, mattsvarta, så även bakvingarna. Honan är vinglös. Den har en kroppslängd på 9-12 mm. Huvud mörkbrunt, bakkropp gulbrun. Analull vit. Antenner tillbakabildade och består enbart av ett litet utskott. Levnadssätt: Honan avlägsnar sig inte från larvsäcken. Hanen flyger på dagen. Flygtid: Maj-juni. Förekomst: Finns på torra, öppna miljöer. Biologi: Den säckbärande larven lever på diverse buskar och örter. Säckens längd 17-22 mm, gråaktig och klädd med växtfragment. Den har en tvåårig utveckling. Värdväxter: Calluna, Vaccinium, Salix, gräs. Utbredning: Förekommer allmänt i nästan hela landet. I övriga Norden finns den i Danmark, Norge och Finland.

Psychidae Latest update: 11 maj 2023